28 Disember 2011

SENYUM

Hukum Bermain Gitar




Assalamualaikum dan salam muhibah kepada para pembaca-pembaca sekalian. Tajuk kali ini admin nak kongsikan bersama anda semua. Admin tahu ramai yang suka nak bermain gitar ataupun baru saja yang nak belajar bermain gitar. Betulkah ?

Sebenarnya admin ada buat carian sikit tentang hukum bermain gitar nie.So, admin adalah terjumpa dekat laman facebook Para Pencari Allah. Jom kita lihat apa hukumnya bermain gitar nie... 


Tidak ada sebarang nas yang menyebut tentang gitar dengan jelas didalam hadith2 soheh. Kerana itulah berlaku khilaf dikalangan ulamak-ulamak tentang hukum bermain gitar ini. Ada yang mengharamkannya sama sekali samada menyebabkan lalai atau pun tidak. Ada yang mengharuskannya dengan alasan tidak memberi sebarang kemudaratan.

Pendapat setengah ulamak pula mengharuskan bermain dengan syarat :

1. Untuk sekadar hiburan sendiri sahaja.

2. Tidak bercampur dengan perkara-perkara yang haram seperti dadah, perempuan atau seumpamanya.

3. Tidak dijadikan sebagai sumber pendapatan.

4. Tidak lalai daripada kewajipan dan tidak menyebabkan orang lain jadi lalai.

Jika saudara ingin bermain juga maka pendapat terakhir ini adalah elok untuk di ikuti. Janganlah sampai tak hadir ke surau dan masjid untuk belajar agama disebabkan oleh permainan. Hiburan diharuskan oleh Islam hanyalah untuk menghilangkan rasa jemu atau bosan bukannya dijadikan perkara penting dalam kehidupan.

Jika hanya berhibur tapi tak pernah hadir ke masjid dan surau untuk solat dan belajar agama maka jelaslah ini adalah hiburan yang diharamkan oleh Islam.


Macam mana penerangan di atas berguna tak kepada anda. Kalau nak di bincangkan dengan lebih panjang lebar, admin bukanlah orangnya kerana admin nie kurang dari segi agama nie. So, kalau berpeluang lagi korang cuba tanya dekat ustazd-ustazd korang mungkin mereka boleh menjawab soalan korang dengan lebih tepat lagi berbanding admin nie. .Sebenarnya banyak persoalan macam nie admin jumpa di laman-laman web. Ada yang kata main gitar nie haram dan ada juga kata main gitar nie harus selagi ianya tidak melibatkan unsur-unsur haram, melalaikan dan banyak lagi. Sama jugalah dengan penerangan di atas tu... 

Sekian saja ya, kalau ada kekurangan dan kesalahan semuanya datangnya dari diri admin sendiri dan kelebihan itu datangnya dari Allah S.W.T.. Jumpa lagi kita di lain entry...




1 Komen:

  1. dulu dah cari dah hukum main gitar ni coz member kata hram and rasa tak puas hati bile die cakap macam... rasenye ayat2 kat atas tu pon jumpe kat dalam laman web ustaz azhar.. :)

    yang paling penting jangan jadikn ia sumber pendapatan...

    BalasPadam