23 Ogos 2011

SENYUM

Dah Bayar Zakat kah?

Assalamualaikum.... Waaaaaa, dalam korang posa dan seronok berbelanja sakan nak masuk raya nie, korang ingat tak lgi nak bayar zakat nie?... Jangan tak ingat sudah kan nnt tergantung pula amalan kita di blan posa nie kan rugi...~huhuhu~.... So, aQ nak cakap lah sikit pasal zakat fitrah nie erk.... Hrap2 berguna gak lah yer... e'lle, aQ ambik jer dari sumber2 yng berguna... Kalau aQ nak ckap pasal zakat nie aQ bukannya expert sangat pun... hehehe... k lah lagi banyak aQ melalut, nnt jadi len plakkan... Jom kita roll vt... huhuhu.....

Semoga Allah SWT mengampuni kekurangan dan kesalahan yang ada dalam risalah ini, serta mencatatnya sebagai amal shaleh. Amin 

Dari Ibnu Umar r.a katanya:Rasulullah s.a.w mewajibkan zakat fitrah di bulan Ramadhan atas setiap orang Muslim, biarpun dia merdeka tau hamba, lelaki atau perempuan iaitu segantang kurma atau gandum. (riwayat Muslim)

1. Makna Zakat
Menurut Bahasa(lughat), zakat bererti : tumbuh; berkembang; kesuburan atau bertambah (HR. At-Tirmidzi) atau dapat pula berarti membersihkan atau mensucikan (QS. At-Taubah : 10)

Menurut Hukum Islam (istilah syara'), zakat adalah nama bagi suatu pengambilan tertentu dari harta yang tertentu, menurut sifat-sifat yang tertentu dan untuk diberikan kepada golongan tertentu (Al Mawardi dalam kitab Al Hawiy)

Selain itu, ada istilah shadaqah dan infaq, sebagian ulama fiqh, mengatakan bahwa sadaqah wajib dinamakan zakat, sedang sadaqah sunnah dinamakan infaq. Sebagian yang lain mengatakan infaq wajib dinamakan zakat, sedangkan infaq sunnah dinamakan shadaqah.

2. Penyebutan Zakat dan Infaq dalam Al Qur-an dan As Sunnah
a. Zakat (QS. Al Baqarah : 43)
b. Shadaqah (QS. At Taubah : 104)
c. Haq (QS. Al An'am : 141)
d. Nafaqah (QS. At Taubah : 35)
e. Al 'Afuw (QS. Al A'raf : 199)

3. Hukum Zakat
Zakat merupakan salah satu rukun Islam, dan menjadi salah satu unsur pokok bagi tegaknya syariat Islam. Oleh sebab itu hukum zakat adalah wajib (fardhu) atas setiap muslim yang telah memenuhi syarat-syarat tertentu. Zakat termasuk dalam kategori ibadah (seperti shalat, haji, dan puasa) yang telah diatur secara rinci dan paten berdasarkan Al-Qur'an dan As Sunnah, sekaligus merupakan amal sosial kemasyarakatan dan kemanusiaan yang dapat berkembang sesuai dengan perkembangan ummat manusia.

4.  Macam-macam Zakat
a. Zakat Nafs (jiwa), juga disebut zakat fitrah.
b. Zakat Maal (harta).

5. Syarat-syarat Wajib Zakat
a. Muslim
b. Aqil
c. Baligh
d. Memiliki harta yang mencapai nishab 

Seiring dengan kedatangan Ramadhan Al-Mubarak nie, salah satu lagi kewajipan umat Islam adalah mengeluarkan zakat.  Pensyariatannya telah ditetapkan oleh Islam sejak diutuskan baginda Rasulullah SAW lagi.
         
Seseorang muslim yag melaksanakan kewajipam berzakat ini sebenarnya akan merasa lebih tenang dan damai hatinya kerana telah berjaya melalui proses pensucian dengan mengeluarkan sebahagian hak Allah yang diamanahkan kepada sipemiliknya kepada sebahagian individu lain yang memerlukannya.
       
Zakat fitrah hukumnya fardu ain ke atas setiap umat Islam yang cukup syarat-syaratnya. Jumlah zakat adalah bersamaan sekilogram dari makanan yang mengenyangkan bagi sesebuah negara. Bagi kita di Malaysia sudah tentulah beras kerana ianya menjadi makanan ruji semua penduduknya.
       
Waktu-waktu tertentu umat Islam mengeluarkan zakat fitrah adalah seperti berikut:

*    Waktu Harus dari awal bulan Ramadhan hingga akhir bulan tersebut.
*    Waktu Wajib ialah selepas terbenamnya matahari pada hari akhir Ramadhan.
*    Waktu yang paling afdal pula ialah selepas solat Subuh pada hari terakhir Ramadhan.
*    Waktu Makruh ialah selepas terbenamnya matahari pada hari raya Aidilfitri.

 
Dalil pensyariatan zakat fitrah antaranya ialah sabda Rasulullah SAW dari riwayat Abi Daud yang bermaksud: Rasulullah SAW telah mewajibkan zakat Fitrah sebagai pembersih bagi orang-orang yang berpuasa dari perbuatan yang tidak berguna dan dosa serta sebagai makanan bagi orang-orang miskin”

Dalam al-Quran pula Allah Taala telah berfirman dalam surah at-Taubah ayat 103 yang bermaksud :”Ambillah sedekah atau zakat dari sebahagian harta mereka, dan berdoalah sesungguhnya doa kamu itu (menjadi ) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui”.

Orang-orang yang berhak menerima zakat pula adalah seperti berikut::

*   Orang-orang miskin yang mempunyai harta sebanyak satu keperluannya atau tidak mencukupi
*    Amil,iaitu orang yang dilantik untuk menguruskan pungutan dan pembahagian zakat.
*    Muallaf,iaitu orang yang baru memeluk agama Islam.
*    Hamba ,iaitu orang yang mahu menebus diri dari tuannya.
*  Orang yang berhutang dan hutang itu bukan untuk tujuan maksiat tetapi untuk kepentingan masyarakat dan keperluan hidupnya.
     *    Untuk kegunaan pada jalan Allah (Fi Sabilillah), iaitu bagi setiap tentera yang  berjuang kerana Allah atau kegiatan amal seperti membina masjid, rumah anak yatim dan sebagainya.

Selain itu klu kita membayar zakat nie, banyak hikmah yang kita dapat. Antaranya ialah-;

¢ mengagihkan kekayaan dari golongan yang berada kepada golongan yang kurang berada, iaitu sistem sosio ekonomi Islam.
¢ membersihkan diri membayar zakat.
¢ membersihkan dan menyuburkan harta pembayar zakat.
¢ mewujudkan sifat bersyukur terhadap nikmat yang dikurniakan oleh Allah s.w.t di kalangan orang yang berada
¢ mengurangkan perasaan irihati di kalangan orang yang bernasib baik
kan banyak kebaikan yang kita dapat kalau kita membyar zakat, janganlah kedekut sangat weiii, harta 2 bukannya boleh kita bawa mati pun...~huhuhu~.... Yang kaya 2 ingat2lah yang miskin dan fakir, kacian dorang tpi kalau yang miskin 2 nak bayar zakat gak, fuhhhh, mulianya hati dia kan...... Kalau nak bayar zakat 2, bayarlah kat amil2 yang dah dilantik @ yng bertauliah janganlah men bayar je, kan tak sampai hajat yang dituju nnti....
Kadar Zakat Fitrah 2011/1432H

Negeri
Kadar Zakat Fitrah 2011 (RM)
Perlis
6.00
Kedah
7.00
Pulau Pinang
7.30
Perak
7.00
Selangor
7.00
Negeri Sembilan
6.50
Melaka
6.30
7.00 / 5.00
6.50
Pahang
7.30
Terengganu
6.00 / 7.00 / 8.00*
Kelantan
7.60
Sarawak
6.20
Sabah
7.70
Wilayah Persekutuan
7.00

Niat Zakat Fitrah
“ Wang sebanyak $ _____ ini sebagai menunaikan zakat fitrah, yang wajib ke atas diri/keluarga saya untuk tahun berakhir _____ tunai kerana Allah Ta'ala. ”
Elakkan membayar Zakat Fitrah disaat² akhir !

0 Komen:

Catat Ulasan